نوروز فرا می رسد.

 

سر افراز و فرخنده باد نوروز باستانی بر ایرانیان نژاده و دوستداران پاک نهاد فرهنگ ایران زمین

  

 

 

بهار آمد ، بهار آمد ، بهار مشکبار آمد

نگار آمد ، نگار آمد ، نگار بردبار آمد

صبوح آمد ، صبوح آمد ، صبوحِ راح و روح آمد

خرامان ساقی مه رو به ایثار ِ عُقار آمد

صفا آمد ، صفا آمد ، که سنگ و ریگ روشن شد

شفا آمد ، شفا آمد ، شفای هر نزار آمد

حبیب آمد ، حبیب آمد به دلداریّ مشتاقان

طبیب آمد ، طبیب آمد طبیب هوشیار آمد

ربیع آمد ، ربیع آمد ، ربیع بس بدیع آمد

شقایقها و ریحانها و لالۀ خوش عذار آمد

کجا آمد ؟کجا آمد ؟کز اینجا خود نرفتست او

ولیکن چشم ، گه اگاه و گه ، بی اعتبار آمد

ببندم چشم و گویم : شد ، گشایم ، گویم : او آمد

و او در خواب و بیداری ، قرین و یار غار آمد

کنون ناطق ، خَمُش گردد ، کنون خامُش به نطق آمد

رها کن حرفِ بشمرده ، که حرفِ بی شمار آمد

 

 

 

 

  ادامه مطلب ...

گزارش عملکرد سال 1387

   

تهیه و تنظیم : میترا عربیان  

آغاز و پایان

۱۳۸۷/۱/۱۶ نخستین نشست مثنوی پژوهی انجمن

۱۳۸۷/۱۲/۲۳  آخرین نشست مثنوی پژوهی انجمن

تعطیلی ها

۱۳۸۷/۱/۲تعطیلات نوروز

۱۳۸۷/۱/۹تعطیلات نوروز

۱۳۸۷/۲/۱۳  اردوی فریدونشهر

۱۳۸۷/۲/۲۷تعطیلی انجمن به دلیل نداشتن سالن اجتماعات

۱۳۸۷/۳/۳تعطیلی انجمن به دلیل نداشتن سالن اجتماعات

تعداد نشست های برگزار شده  45 نشست

تعداد سخنرانیهای دبیر انجمن در شرح مثنوی43 نشست

تعداد ابیات بحث شده از دفتر دوم مثنوی معنوی مولوی 1055 بیت. ( پایان دفتر دوم )

تعداد افراد سخنران 26 نفر

تعداد موضوعات سخنرانی 34 عنوان

تعداد جلسات فیلمبرداری شده  43 جلسه

نخستین نشست مثنوی پژوهی انجمن ادامه مطلب ...

تولدی دیگر

بشنو از نی _ ژاله نایب الصدریان: « کسی به ملکوت آسمان ها و زمین نمی رسد ، جز آنکه دو بار زاده شود. » سخنی که در فرهنگ اسلامی از زبان مسیح (ع) نقل شده و بیانگر مقوله تولدی دیگر است. دکتر محمدرضا نصراصفهانی ، استاد گروه ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان ، در نشست 2 اسفند انجمن مثنوی پژوهان ایران ، با ذکر این مطلب ، به کتاب « تولدی دیگر» ـ معروف ترین اثر فروغ فرخزاد ـ که بیانگر آشنایی وی با مولوی و انس با غزلیات شمس مولاناست ، اشاره کرد. وی با اشاره به اینکه تولدی دیگر در حقیقت پاسخ به پرسشی اساسی است که همه انسان ها ده ها سال و حداقل هزاران بار درباره آن مطالعه کرده اند ، اضافه کرد: مرگ تنها تجربه ای است که انسان یک بار و به تنهایی انجام می دهد. مرگ همانند عشق تجربه ای منحصر به فرد است. و به همین دلیل مولانا معتقد بود: هر کس عشق را تجربه کند ، در حقیقت نوعی مردن را تجربه کرده است.                                                                 

بمیرید ، بمیرید ، در این عشق بمیرید                      در این عشق چو مردید ، همه خو پذیرید

ادامه مطلب ...

اندیشه بشر، سازنده تاریخ

بشنو از نی _ ژاله نایب الصدریان: تمامی افراد ، آراء و اندیشه ها به نوعی حاصل عقاید زمان خویش اند. تاریخ بشر و زندگی انسان چیزی جز آنچه به آن می اندیشیم و به آن اعتقاد داریم ، نیست . دکتر فریناز هوشیار ، استاد تاریخ دانشگاه نجف آباد ، در نشست 27 دی ماه انجمن مثنوی پژوهان ایران ، با ذکر این مطلب افزود : دیوان شمس ، مثنوی و آثار دیگر عرفا ، بیش از آنکه دارای جذبه و شور باشند ، حاوی اندیشه ها و عقاید مهمی هستند که در دوران خاصی که همان قرون ششم و هفتم هجری است ، شکل گرفته اند. و این شرایط زمانه است که زمینه را برای پرورش شاعر و عارف بزرگی همانند مولانا و خلق اثر بی نظیری همچون مثنوی مساعد می کند.                  

ادامه مطلب ...

پایه پایه تا ملاقات خدا

آنچه می خوانید مقاله دکتر زهره کسائیان ، استادیار گروه زبان انگلیسی دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه اصفهان در انجمن مثنوی پژوهان ایران در نشست آدینه 22 آذر ماه 1387 می باشد. نظرات خود را از طریق این تارنگار می توانید به ایشان پیرامون مقاله حاضر اعلام کنید.

 

چکیده

در این مقاله، این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است که چگونه انسان میتواند درجات کمال را یکی پس از دیگری طی نماید تا در نهایت به غایت الغایات منتهی شود. از دیدگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی مشهور به مولوی طی مسیر تکامل در دو مقام تبتل و فنا اما به تدریج صورت می گیرد. در شرح این مسیر مقام تبتل و فنا، اصل و منشاء انسان ، جدایی از اصل، هجران ، فقر ، عشق و اشتیاق به بازگشت ، چگونگی سیر و سلوک روحانی و طی مراحل تکامل، گردش در قوس نزول و صعود ، درک وحدت و جود ، مرحله وصل به حق تعالی و بقای بعد از فنا که به بهترین و زیباترین وجه در لباس داستان‌های زیبا در مثنوی بیان شده است مورد بحث قرار گرفته ونشان داده شده است که در مسیری که سالک به تهذیب نفس و تزکیه خود می‌پردازد بایستی کمالات و خصوصیاتی را کسب کند تا به سر منزل مقصود رسد که از آن جمله است توکل، صبر، شکر، خوف و رجا، شادی و غم (قبض و بسط)، که نویسنده سعی نموده در رابطه باهر یک از موضوعات فوق توضیحاتی ارائه نماید.

کلمات کلیدی: تبتل، فنا، بقا، قوص نزول و صعود، وحدت وجود

ادامه مطلب ...

نشستهای مثنوی پژوهی

آخرین نشست مثنوی پژوهی در سال 1387 روز آدینه ۲۳ اسفند ماه ساعت 9 بامداد 

 

نخستین نشست مثنوی پژوهی در سال 1388 روز آدینه 21  فروردین ماه ساعت 9 بامداد

 

 

محل برگزاری نخستین نشست سال ۱۳۸۸ : 

 

اصفهان ‌‌‌‌. ‌خیابان استانداری . خیابان سعدی. دانشگاه سوره . تالار سعدی

گزارش سه ماهه هیأت مدیره منتخب تا پایان 30/10/1387

جلسات هیأت مدیره ابتدا هر هفته یکبار و بعداً در مواقع لزوم تشکیل گردیده و مدارک و فرم های لازم توسط اعضا ء هیأت مدیرۀ جدید  تکمیل و به مراجع ذی ربط ارسال گردیده و مرتباً در محل پی گیری می شود ؛ ولی متأسفانه هنوز تأییدیه لازم ، دریافت نشده و این امر در مسیر بررسی های حراست و بازرسی های مورد نظر مراجع فوق الذکر همچنان مانده  است و بنابراین این هیأت مدیره از نظر مراجع و مقامات استان اصفهان هنوز رسمیت لازم را احراز نکرده است. به هر حال این هیأت مدیره به پشتوانه آراء اعضای انجمن مثنوی پژوهان ایران ، جلسات لازم  را برگزار و در امور جاری تصمیمات  مقتضی و به موقع اتخاذ نموده و به مرحله اجرا گذاشته است.

مواردی هست که هیأت مدیره نیاز به همفکری اعضای انجمن دارد که به شرح ذیل ارائه می گردد:

ادامه مطلب ...

گزارش مالی انجمن مثنوی پژوهان ایران

از 1/1/1387 تا 30/10/1387

تهیه و تنظیم : حسین طلاکوب ـ حسابدار انجمن

موجودی انجمن در ابتدای سال 1387 بدون احتساب هزینه های دو بزرگداشت که به مناسبت بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولوی در دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان در آذر ماه 1386  برگزار گردید مبلغ  1183830 ریال بوده است.

کل درآمدهای انجمن از محل دریافت حق عضویت ، کمک های ویژه اعضا ، درآمدهای حاصل از فروش کتابهای اهدایی  یا سود فروش کتاب هایی که با تخفیف خاصی در اختیار انجمن قرار داده شده بود، سود حاصل از برگزاری اردوها و فروش سی دی های تولیدی از برنامه های فرهنگی انجمن در 10 ماه گذشته مبلغ 60356170 ریال بوده است. مبلغ مذکور جهت خرید دوربین فیلمبرداری و عکاسی جدید و لوازم جانبی مربوطه نیز می باشد.

جمع موجودی اول سال و درآمدهای انجمن که کل امکان مالی انجمن در 10 ماه گذشته را نشان می دهد مبلغ 61540000 ریال بوده است.

کل هزینه های انجمن در مدت فوق شامل مبالغ پرداختی جهت خرید دوربینهای فیلمبرداری و عکاسی ، هزینه های دو بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولوی ، هزینه های اجاره بهاء محل برگزاری نشستهای هفتگی انجمن ، هزینه ایاب و ذهاب مدرس نشست ها ، هزینه خرید کتاب ها و گل های اهدایی به استادان و هنرمندان و نیز هزینه پذیرایی مبلغ 65273888 ریال بوده است.

کسری انجمن یا مبلغ تراز دریافت و پرداختهای انجمن مبلغ 3733888 ریال بوده که اگر مبلغ 6 ماه ایاب ذهاب مدرس نشستهای انجمن که تا پایان دی ماه پرداخت نشده را به آن بیفزاییم بدهی انجمن مبلغ 6733888 ریال می باشد.