تا به سر منزل عنقا

داستان شیخ صنعان (2)
نوشته:‌استاد محمود شاهرخی

برگرفته از روزنامه اطلاعات شماره24735،مورخ سه شنبه 7 اردیبهشت 1389   

هرچه بودش سر به سر نابود شد

ز آتش سودا دلش پر دود شد

عشق دختر کرد غارت جان او

ریخت کفر زلف بر ایمان او

شیخ ایمان داد و ترسایی گزید

عافیت بفروخت رسوایی خرید

عشق بر جان و دل او چیر شد

تا ز دل بی‌زار و از جان سیر شد

گفت چون دین رفت چه جای دل است

عشق ترسازاده کاری مشکل است3

ادامه مطلب ...

کتاب شاملو شناسی منتشر شد.

"شاملو شناسی" به بازار کتاب آمد.  

کتاب "شاملو شناسی" با عنوان فرعی "تقریباً همه چیز درباره احمد شاملو" به کوشش محمد علی رونق از سوی انتشارات مازیار منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این مجموعه مرجعی است اختصاصی که میدان وسیعی پیش روی جستجوگر می‌گشاید؛ از طرفی آثار گوناگون و متنوع این شاعر مطرح را در یک دوره پنجاه ساله به نمایش می‌گذارد و از طرف دیگر آنچه را که دیگران در زمان حیاتش و پس از مرگش –تا زمان تالیف این کتاب- درباره‌اش نوشته‌اند در معرض دید و قضاوت خواننده قرار می‌دهد.

ادامه مطلب ...

بازگشت خط فارسی به تاجیکستان

خط فارسی دیر یا زود به تاجیکستان بازمی‌گردد   

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ابوریحان آلماتی (پایتخت قزاقستان) گفت: بزرگترین فاجعه برای مردم تاجیکستان از دست دادن خط فارسی است و با توجه به مقاومت آنها در مقابل کمونیست‌های شوروی، مطمئنم دیر یا زود رسم‌الخط فارسی دوباره به تاجیکستان بازمی‌گردد.

صفر عبدالله در گفتگو ی اختصاصی با خبرنگار مهر، درباره میزان اطلاع فارسی زبانان آسیای میانه از ادبیات معاصر ایران، گفت: شعر معاصر ایران از طریق رسانه‌های گروهی تاجیکستان به زبان سریلیک برگردانده می‌شود و مردم هم با آن آشنایی دارند اما در دیگر مناطق آسیای میانه که فارسی زبانان هم آنجا هستند، این امر در حد زیادی نیست.

ادامه مطلب ...

انتشار کتاب تا به سرمنزل عنقا

«محمود شاهرخی» اثر جدید خود را با عنوان «تا به سرمنزل عنقا» ـ به رشته تحریر درآورد.

 محمود شاهرخی» چهره ماندگار شعر در گفتگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، درباره این اثر اظهار کرد: «تا به سرمنزل عنقا» عنوان کتاب جدیدی است که به نگارش درآورده‌ام و هم‌اکنون در دست چا‌پ است.وی با اشاره به این که برای نگارش این کتاب از منطق‌الطیر عطار اقتباس کرده است، گفت: هدایت انسان‌ها توسط رهبران دینی و ائمه اطهار (ع) به سرمنزل سعادت، موضوع اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهد.

ادامه مطلب ...

اول اردیبهشت ماه جلالی روز گرامیداشت استاد سخن ـسعدی شیرازی ـ

 

اول اردیبهشت جلالی نامی پرشکوه را فرایاد می آورد؛ نامی که قرن هاست شکوه فرهنگ، ادب و هنر ایرانی را فریاد می زند و جهانیان نام او را به عظمت یاد می کنند و می ستایند. گلستان و بوستان او چونان شاهنامه، چه در گذشته و چه امروز نقل مکتب خانه ها و مدارس بوده و هست. در این چند سالی که نام او زینت بخش تقویم های ما شده است، چند بزرگداشت و همایش در گوشه و کنار کشور و البته فقط در دانشگاه ها برگزار می شود و توده مردم هنوز از برگزاری بزرگداشت ها بی بهره اند و این نکته ای است که هنوز سر و سامانی نیافته است.

  گفتگو با استاد شجریان به مناسبت بزرگداشت سعدی

استاد آواز ایران با بیان اینکه "من با سعدی زندگی کرده‌ام" گفت: خواننده در وهله اول باید معنای شعر را خوب بداند و برای دانستن معنا باید موسیقی معنا را خوب بداند.
به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته و در فاصله میان برنامه‌های صبح و بعد از ظهر همایش "سعدی در غزل" بخشی از فیلم ضبط شده گفتگوی منتشرنشده تعدادی از سعدی‌پژوهان با استاد محمدرضا شجریان پخش شد که مورد توجه حاضران در همایش قرار گرفت.

ادامه مطلب ...

تا به سر منزل عنقا

داستان شیخ صنعان (1)
نوشته:‌استاد محمود شاهرخی

 بر گرفته از  روزنامه اطلاعات شماره 24723 مورخ  سه شنبه 24 فروردین 1389

قضا را شبی چند در خواب بدید که از جوار حرم دور افتاده و در رومش مقام آمده و بتی را بر دوام سجده می‌برد.چون در واقعه این حال بدید، سخت غمگین گشت و با حسرت و دریغ گفت: وااسفا که یوسف توفیق به چاه ادبار در افتاد و مرا عقبه‌ای سخت فرا روی آمد. ندانم که از این دام ابتلا چگونه برآیم یا جان در سراین کار کنم. جان را محلی نیست، اگر ایمانم در امان ماند و جانم تیرگی و شقاوت کفر نپذیرد. آنگاه با درد و سوزی جانکاه گفت: این آزمون تنها مرا نیست و هر راهروی را چنین عقبه‌ای دشوار پیش آید.خنک آن‌که ازین راه صعب گذر کند و به پیشگاه حقیقت راه برد.

ادامه مطلب ...

بررسی دوازده پسوند در زبان پارسی

 

فرهنگ پسوند در زبان فارسی منتشر شد. 

فرهنگستان زبان و ادب فارسی به تازگی مجموعه «فرهنگ پسوند در زبان فارسی» را که به گفته ناشر از افزون بر هزار و چند صد رساله و کتاب در تهیه و تالیف آن بهره گرفته شده، برای استفاده محققین منتشر کرده است.

 به گزارش خبرآنلاین، «فرهنگ پسوند در زبان فارسی: بررسی دوازده پسوند»، پژوهش دکتر علی رواقی، عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی از سوی انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی در 1053 صفحه و با شمارگان 500 نسخه، به بهای 20هزار تومان منتشر کرده‌است.

ادامه مطلب ...

تدوین کتابی درباره حدیث های آمده در مثنوی معنوی

 

جلد دوازدهم از دوره‌ی هفتادجلدی مثنوی‌پژوهی تدوین شد.   

 

  

به گزارش خبرنگار بخش کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاظم محمدی در ادامه‌ی انتشار تألیف‌هایش در حوزه‌ی مثنوی‌پژوهی، از تدوین دوازدهمین مجلد از این مجموعه خبر داد و گفت: این مجلد به احادیث آمده در مثنوی معنوی مولانا می‌پردازد که از سوی نشر نجمه‌ی کبری منتشر می‌شود.

 

ادامه مطلب ...