ارغنون مولوی

حسن لاهوتی در سال1323در شهر سبزوار به دنیا آمد. تحصیلات ابتدائی و متوسطه را که به پایان برد، برای دریافت لیسانس زبان انگلیسی وارد دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد شد. با همه مشغله درس و کار اداری، نه از ادب فارسی گسست و نه از موسیقی. او از نوجوانی به این دو ، دل بسته بود. بعد از کسب دانشنامه لیسانس و اتمام دوره سربازی به استخدام رسمی سازمان رادیو تلویزیون ملی آن زمان در آمد و در قسمت اخبار سرگرم کار شد. پس از ازدواج برای ادامه تحصیل راهی امریکا شد. و از دانشگاه ایالتی میشیگان «MSU» دانشنامه فوق لیسانس گرفت .پس انقلاب به مشهد بازگشت اما سازمان صدا و سیما او را در مهر ماه 1359باز نشسته کرد.




 لاهوتی،از آبان سال 1363 با عنوان مترجم به خدمت بنیاد تازه تاسیس پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در آمد. ممارست او در ادب فارسی، احاطه بر زبان انگلیسی و هم جواریش با استاد سیدجلال الدین آشتیانی از حسن لاهوتی محقق و مترجمی کم مانند به وجود آورد. لاهوتی کتاب های گران سنگی چون «شکوه شمس»  نوشته پروفسور آنه ماری شیمل و شرح مثنوی اثر گرانقدر نیکلسون را در کنار پیر و همخانه خود، استاد آشتیانی ترجمه کرد.

آثار استاد حسن لاهوتی به ترتیب سال انتشار: 

1367خدمات مسلمانان به جغرافیا، جنبش اسلامی و گرایش های قومی در مستعمره هند، شکوه شمس، سیری در افکار و آثار مولانا، از خانم آنه ماری شیمل

1369مسلمانان هند بریتانیا

1374شرح مثنوی معنوی مولوی مشهور به شرح نیکلسون بر مثنوی شش جلد. برنده جایزه کتاب سال، دوره چهاردهم

1374جغرافیا در قرن بیست و یکم

1382جانِ جان منتخباتی از دیوان شمس

1383 محمد رسول خدا، اثر شیمل

1384مولانا، دیروز تا امروز، شرق تا غرب

و آثار در دست چاپ:

مثنوی تصحیح نیکلسون و مقابله مجدد با نسخه معروف قونیه ( چاپ دوم )انتشارات  میراث مکتوب

سوی هستی، داستان مولوی با مثنوی ( نشر نامک، در دست انتشار)

از ویژگی های آثار ترجمه وی یکی آن است که همه با تحقیقات و تعلیقات همراه است. او بسی سعادتمند است که دانشمندانی چون آنه ماری شیمل و دکتر لوئیس را به هموطنان خود معرفی کرده است. پیش از انتشار ترجمه های لاهوتی از آثار آنان، ایرانیان این نویسندگان را که در غرب معرف و مبلغ فرهنگ ایران زمین اند، نمی شناختند و با آثارشان آشنا نبودند، مگر معدودی از خواص.



و


کتابی که به تازگی چاپ شده است: ارغنون مولوی




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.